AKTUÁLNĚ / Vzdělávání a školy

Vzpomínky pamětníků 20. století budou v Českých Budějovicích nahrávat i žáci základních škol
Ilustrační foto. 
Autor / zdroj foto: Pixabay

ČESKÉ BUDĚJOVICE

Více jak desítka žákovských týmů z budějovických základních škol bude letos na podzim zaznamenávat vzpomínky pamětníků 20. století. Pod vedením svých učitelů se zúčastní projektu Příběhy našich sousedů, který letos na podzim poběží ve více jak 50 městech a obcích České republiky.

V rámci projektu Příběhy našich sousedů si tak v těchto dnech žáci hledají „svého“ pamětníka a začínají se už připravovat na natáčení rozhovorů. Mezi pamětníky, které budou letos žáci nejspíš zpovídat, bude například 102letá Blažena Strachotová nebo Albína Charvátová, která osobně pamatuje bombardování Českých Budějovic či příjezd sovětských tanků v roce 1968. K tomu, aby žáci ale věděli „jak na to“, jim pomohou specializované workshopy „Jak natočit pamětníka“, „Jak vyprávět příběh“ nebo odborná školení ke zpracování videa či audiozáznamu.

Vedle natáčení vzpomínek, fotografování a práce s písemnými či obrazovými dokumenty, které získají od pamětníků, žáci navštíví také archivy či studio Českého rozhlasu. Z natočených vzpomínek a získaných materiálů žákovské týmy vytvoří krátké dokumenty, které představí odborné porotě, svým pamětníkům, spolužákům, rodičům a zástupcům města a veřejnosti na závěrečné slavnostní prezentaci na přelomu jara a zimy.

Sbírku vzpomínek a svědectví pamětníků významných událostí 20. století s názvem Paměť národa buduje Post Bellum spolu s partnery Českým rozhlasem a Ústavem pro studium totalitních režimů už od roku 2008. V současnosti je v ní uloženo přes 4000 zaznamenaných životních osudů a další na své nahrávání a zpracování čekají.

„Projekt Příběhy našich sousedů dává žákům jedinečnou možnost naučit se základům novinářské a dokumentaristické práce. Učí je, jak příběh zpracovat a kde a jak ověřovat informace. Žáci proto hledají v archivech, mluví s odborníky a z příběhu vytvářejí reportáž,” přibližuje detaily projektu Magdaléna Benešová, vedoucí vzdělávání Post Bellum.

Vedle profesních dovedností je ale podle Benešové přínosem projektu hlavně to, že žáci a studenti se v rámci projektu osobně setkávají se svědky dobových událostí a hovoří s nimi o jejich životních rozhodnutích i postojích. „A díky těmto mezigeneračním setkáním si mohou pozměnit i vlastní postoj k nejstarší generaci a vyslechnout si svědectví o hodnotách, o které by se nikdy nemělo přestat usilovat,“ dodává Magdaléna Benešová.

Projekt Příběhy našich sousedů se v jižních Čechách koná již podruhé. Prvního běhu na začátku letošního roku se účastnila desítka týmů středoškoláků z Českých Budějovic, Třeboně, Českého Krumlova a Písku. Všechny jejich zaznamenané příběhy a dokumenty najdete zde.


Od roku 2012 se do projektu Příběhy našich sousedů v ČR zapojilo už přes 491 českých škol s 3 180 žáky a studenty, kteří zdokumentovali 761 pamětnických příběhů. Cílem nebylo zapojit jen elitní školy a nejnadanější žáky, ale zpřístupnit touto formou moderní dějiny co nejvíce studentům.

Autor / zdroj: Věra Tůmová

Reklama

Aktivní Dítě

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Partneři

Aguglia
Aktivní dítě
Maminčino koření
IP Polná
WWW design
trendhim.cz
Vitakraft
Koyo Bearings Česká republika s.r.o.