ČESKÉ BUDĚJOVICE
Symbol Jihočeského letiště České Budějovice, který vítá u vstupu do areálu cestující i návštěvníky - MiG 23 Tygr, zůstane i nadále na svém místě. Konkrétně do konce roku 2018.
Umožní to nová smlouva, kterou kraj musí uzavřít s Vojenským historickým ústavem Praha, aktuálním vlastníkem tohoto muzejního exponátu. „K datu 31. srpna 2016 totiž vypršela smlouva mezi krajem a majitelem stíhačky – ministerstvem obrany,“ uvedl náměstek hejtmanky pro finance a majetek Jaromír Novák s tím, že okamžité uzavření nového smluvního vztahu bylo pozdrženo právě z důvodu procesu převodu letounu mezi těmito složkami státu, když Vojenský historický ústav Praha je muzejní, vědeckovýzkumné a knihovní zařízení ministerstva obrany.
Novák dále vysvětlil, že následně bude nutné uzavřít ještě smlouvu o zapůjčení exponátu mezi krajem a letištěm, jako tomu bylo i v předchozích letech. Ta bude nastavena, stejně jako v případě historického ústavu, do konce roku 2018.
Naše armáda jich měla 70 kusů. Tygr létal až do roku 2000
MiG-23 (v kódu NATO: „Flogger“) je sovětský proudový stíhací letoun s měnitelnou geometrií křídel. Vyrábět jej začali v roce 1970 a bylo vyrobeno více než 5 000 kusů. Do výzbroje naší armády byly tyto letouny zavedeny 1. září 1978 a tvořily po celá 80. léta nejlepší stíhací letadla ve výbavě ČSLA. Celkově v ní sloužilo 70 kusů, z nichž poslední vyřadila Armáda ČR v květnu 1998. Jediný MiG -23ML Tygr létal až do roku 2000.
Technické údaje:
Motor: |
1x R-29-300, 120 kN / 1x R-35F-300, 130 kN |
Délka: |
17,1 m |
Rozpětí: |
7,78 m šíp 16°, 13,97 m šíp 72° |
Výška: |
4,8 m |
Prázdná hmotnost: |
10 845 kg |
Maximální hmotnost: |
18 250 kg/ 17 800 kg |
Max.rychlost: |
1 350 km/hod / 0 m, 2 500 km/h (2,35 M) / 12 500 m |
Dostup: |
18 300 m |
Max.dolet: |
2 550 km |
Výzbroj: |
|