Českobudějovicko
To nejdůležitější se odehrává pod vodní hladinou a za stálé účasti potápěčů – včetně budování tzv. ochranných jímek a svařování konstrukcí. Tak vypadá rekonstrukce vodního díla Hněvkovice na Českobudějovicku, která zahrnuje úpravy plavební komory a zvýšení kapacity dvou polí bezpečnostního přelivu přehrady. Cílem projektu je zlepšit parametry jedné z nejnovějších částí vltavské vodní cesty. Přehrada bude po rekonstrukci schopná bezpečně zachytit až desetitisíciletou povodeň.
„Před každou upravovanou částí vodního díla musíme napřed vybudovat tzv. ochranné jímky a až potom můžeme provádět stavební úpravy či osazovat technologii. Třeba před plavební komorou se přitom pohybujeme v hloubce 17 metrů. Obecně pod vodou dokážeme dělat téměř vše jako nad hladinou, jen je to časově náročnější a platí zde pravidlo desetkrát měř a jednou řež. Pod vodou běžně vrtáme, řežeme, vlepujeme kotvy, bouráme, odsáváme, čistíme, utěsňujeme i betonujeme. V českých vodách je ovšem viditelnost běžně do 30 centimetrů, takže jsou za potřebí zkušenosti, dobrý hmat a velká představivost,“ sdělil Jan Prokeš, vedoucí projektu ze společnosti Metrostav.
Vodní dílo Hněvkovice vzniklo v 80. letech 20. století čistě pro potřeby jaderné elektrárny Temelín, konkrétně k zadržení chladicí vody. Z toho vyplývá nezbytná podmínka pro veškeré pozdější stavební úpravy: neohrozit bezproblémové dodávky chladicí vody do elektrárny. Později zde vznikla malá vodní elektrárna a až v novodobé historii se přehrada přizpůsobuje pro plavební, protipovodňové a ekologické účely.
Rekonstrukce vodního díla Hněvkovice umožnila Metrostavu vrátit se na známou adresu. Před čtyřmi lety zde velmi podobný tým stavbařů přebudoval polovinu původního pevného jezu na moderní vodohospodářské dílo s pohyblivým jezem, plavební komorou a víceúčelovým koridorem pro migraci ryb, převádění povodňových průtoků a průjezd vodáků. Díky projektu se prodloužila délka splavného toku Vltavy o 13 km a po několika desetiletích se obnovil provoz menších lodí po Vltavě z Českých Budějovic do Prahy.
První etapa aktuálně probíhající rekonstrukce by měla být dokončena již letos v létě, kdy stavbaři Metrostavu zprovozní jeden z přelivů. V následující druhé etapě upraví dolní ohlaví plavební komory a druhý přeliv. Dílo by mělo být kompletně dokončeno a předáno investorovi Povodí Vltavy v polovině příštího roku.